meer beoordelingen

De cardanas

Laten we beginnen met het grote nadeel van de cardanas: je zult aardig wat bekijks en aanspraak hebben, vragen moeten beantwoorden en uitleg geven. Met andere woorden, de cardanas is anders, hoewel helemaal niet nieuw.

Immers, de basis van de gebruikte techniek is bijna net zo oud als de fiets zelf. De uitvinding van cardanaangedreven fietsen stamt uit het einde van de negentiende eeuw. Zij waren toen razend populair, omdat de wijde kleding uit die tijd niet in de ketting kon komen, met alle gevolgen van dien. De eerste cardanassen waren van gietijzer, loodzwaar dus. En omdat het lange tijd niet mogelijk was de as te combineren met versnellingen viel het system uit de gratie.

Tegenwoordig is de combinatie met versnellingen, door moderne productietechnieken, wel mogelijk. Hierdoor kunnen de voordelen van deze aandrijving (schoon, onderhoudsarm en veilig) weer volop worden benut.

Beixo werkt sinds 2005 met deze techniek en we kunnen met recht zeggen dat het een uiterst hoogwaardig en extreem duurzaam aandrijfsysteem is. 
Op de cardanas zit twee jaar garantie. Zonder probleem.

De voordelen:

 

de beixo cardanas

traditionele ketting

aanspraak

veel aanspraak en belangstelling.geen aanspraak

onderhoud

zeer weinig: interne smering.relatief veel: ketting reinigen, ketting smeren, ketting spannen, derailleur reinigen, smeren en afstellen.

veiligheid

geen doortrappende versnellingen. geen externe bewegende delen.ketting kan eraf lopen/breken. tandwielen en ketting vaak open en bloot.

hygiëne

geen olie, smeer of vuil.volop olie, smeer en vuil.

energieverlies

maximaal 4%. Bij het trappen merk je geen enkel verschil met een fiets met een ketting.onder de meest optimale omstandigheden 2% , in het algemeen aanzienlijk meer als de ketting onvoldoende gesmeerd, vuil en onjuist gespannen is en aanloopt tegen de kettingkast.

praktisch

achterband verwisselen gaat door het losdraaien van enkele schroeven en bouten; schoon en snel.het is een vieze klus het wiel netjes uit de fiets te halen. kettingkast, -spanners en de ketting zelf niet te vergeten los en weer vast te maken.

geluid

stille aandrijving.rumoerige aandrijving.

De werking

Bij de trappers zitten twee tandwielen met een haakse overbrenging die een as aandrijven. En aan het eind van die as, bij het achterwiel zit weer zo'n setje haakse tandwielen. Deze drijven de versnellingsnaaf aan, die op zijn beurt weer het wiel aandrijft.

 

Uw internetbrowser is verouderd.

Voor een goede weergave is een recente versie van uw browser vereist. U kunt uw browser vernieuwen door de nieuwste versie te downloaden en te installeren.